Edit Steinberg

כלי קידום של גוגל שכדאי להכיר

ענקית החיפוש גוגל היא אחד מהכוחות המובילים באינטרנט העולמי. השליטה שלה בתחום החיפוש והשירותים החינמיים שהיא מספקת למשתמשיה מאפשרים לחברה לאסוף מידע רב ונרחב על הרגלי השימוש באינטרנט ברחבי העולם, על משתמשים פרטיים ועל מספר עצום של אתרי אינטרנט.

השילוב החכם של כל הידע הזה הוא שעומד בבסיס הצלחתה של החברה, אך יש בו גם יתרונות רבים בעבור בעלי אתרים, אנשים שעוסקים בשיווק באינטרנט ורבים נוספים שיכולים להשתמש במידע שגוגל מפרסמת על מנת להבין טוב יותר כיצד היא עובדת וכיצד ניתן להגיע לקהל גולשים גדול ורלוונטי יותר. כך, שימוש נכון ומושכל במידע העצום של גוגל ובכלים החינמיים שהיא יצרה בעבור בעלי אתרים יכול לתרום רבות להצלחתו של אתר אינטרנט ולמיצוי הפוטנציאל העסקי והשיווקי שלו.

אז בין אם אתם עוסקים בשיווק באינטרנט ובין אם אתם בעליו של אתר, אתם בוודאי רוצים לדעת יותר על ביצועי האתר שלכם ולמצוא את הדרכים הטובות ביותר לשפר אותם. על כן, ריכזנו בעבורכם כמה כלים שימושיים במיוחד שכדאי לכם להכיר:

בדיקת התאמה למובייל

בעוד שבעבר עיקר תעבורת האינטרנט בעולם הגיעה ממחשבים ביתיים, היום נתח ניכר מתנועת הגולשים באינטרנט מגיעה מהסמארטפונים שכמעט כל אחד מאיתנו מחזיק בכיסו. הנוחות והנגישות של הסמארטפון, המאפשר לנו לבצע חיפוש בגוגל ולהגיע לכל אתר אינטרנט גם כאשר אנחנו נוסעים ברכב או הולכים ברחוב, שינו את דפוסי הגלישה של רבים וכתוצאה מכך, גם את הדרך שבה גוגל מעריכה איכות של אתרי אינטרנט.

היום, כאשר גוגל מבקשת לסרוק אתר אינטרנט, לרוב היא שולחת אליו את זחלן המובייל שלה. הזחלן עובר בין דפי האתר בגרסת המובייל שלהם ומספק תמונת מצב של איכותם, מהירותם ומידת התאמתם למכשירי המובייל. חשוב לזכור כי לסריקה שמבצעת גוגל יש השפעה ניכרת על ביצועיו של האתר בדפי התוצאות של גוגל, שכן דירוגי התוצאות בעבור שאילתות החיפוש השונות שמקלידים הגולשים במנוע החיפוש מושפעים גם מפרמטר זה. ההיגיון ברור – אם אתר הוא איכותי, נטען מהר ומוצג היטב במכשירי מובייל, גוגל תרצה להציגו בפני הגולשים יותר מאשר אתר אחר שציוניו נמוכים.

אם כן, כל בעל אתר או מקדם אתר חייב לוודא שהאתר שתחת ניהולו עומד בדרישות של גוגל ומתאים למכשירים ניידים. לשם כך מומלץ להשתמש בכלי של גוגל שנקרא בדיקת התאמה לניידים (Mobile-Friendly Test). הכלי מבצע בדיקה בזמן אמת לכל כתובת URL שנקליד אליו, בין אם זה האתר שלנו או אתר אחר שאנחנו רוצים לבדוק, ומספק שלל תובנות והמלצות לשיפור ההתאמה של האתר למובייל. בהתאם לנתונים העולים מהבדיקה בכלי כדאי לבצע אופטימיזציה לדפי האתר כך שהם יוצגו היטב בפני גולשי המובייל, ואולי גם יתקדמו בדירוגים.

בדיקת מהירות הדף

בדומה להתאמה למובייל, גם מהירות האתר היא גורם חשוב המשפיע על דירוגי האתר בדפי התוצאות של גוגל. המהירות שבה נטענים רכיבי הדף משפיעה רבות על חוויית המשתמש באתר, ועל כן היא משפיעה גם על ציון האיכות שלו, ומכאן שעל דירוגיו.

כלי בדיקת מהירות הדף (pagespeed insights) מאפשר לבדוק את ציון המהירות של גוגל בעבור כל דף אינטרנט. למעשה, מדובר בשני ציונים שונים – ציון המהירות במחשב שולחני וציון המהירות בנייד. ברבים מן האתרים שני הציונים שונים זה מזה ויש להתייחס לכל אחד מהם בנפרד. לאחר ביצוע בדיקה לדף תוכלו לקבל נתונים רבים על מהירות הטעינה של הדף, על יציבות האלמנטים הכלולים בו ועוד. בעבודה יסודית וזהירה ניתן לתקן את הדרוש תיקון, להאיץ את טעינת הרכיבים בדף ולשפר את ציון המהירות של האתר. בנוסף, כדאי להשתמש בכלי על מנת לבדוק את ציוני המהירות של האתרים המתחרים בכם, כך שתדעו לאן עליכם לשאוף.

מטמון הדף

כלי שימושי מאוד לבעלי אתרים ולאנשי שיווק באינטרנט הוא מטמון הדפים המאונדקסים בגוגל. שלא כמו בכלים שנסקרו למעלה, כאן לא מדובר בכלי שאליו גולשים ובו מקלידים כתובת אתר, אלא בבדיקה שמתבצעת ישירות מתוך הדף המבוקש באמצעות הוספת האופרטור cache: לפני כתובת הדף בשורת הכתובת בדפדפן. למעשה, בדיקה זו מציגה בפנינו תמונת מצב של הדף בפעם האחרונה שגוגל סרקה אותו. בראש הדף נוכל לראות את תאריך הסריקה האחרון של הדף וכך לקבל מושג על תדירות ביקורי הזחלנים של גוגל בדפי האתר. שימו לב כי מכיוון שמדובר בסריקה האחרונה של גוגל, ייתכן והמטמון אינו כולל שינויים שנערכו בדף לאחר תאריך הסריקה המופיע למעלה.

בדיקה זו היא חשובה מאוד, שכן היא חושפת בפנינו כיצד נראה הדף בעיני הזחלנים של מנוע החיפוש גוגל. צפייה בגרסה המלאה של הדף תחשוף רכיבי עיצוב בדף שגוגל מתקשה לסרוק ולהבין ושאולי אנו יכולים לטפל בהם. צפייה בגרסת הטקסט של הדף חשובה אף יותר, שכן היא מציגה את רכיבי הדף הטקסטואליים והתוכניים ומגלה לנו איזה תוכן גוגל מצליח לסרוק ולהוסיף לאינדקס ואיזה לא. בנוסף, נוכל לראות כאן את תקינותם של הקישורים בדף וכך להבין אם גוגל אכן מזהה את הקישורים הללו. בדיקה זו חשובה במיוחד כאשר אנו רוצים לוודא כי קישור המוביל מאתר אחר לאתר שלנו אכן נקרא ומזוהה על ידי גוגל, כך שהוא תורם לדירוגים של האתר. שימוש נוסף בגרסת הטקסט הוא לזיהוי טקסטים מוסתרים בדף, הכפלות ועוד שלל תקלות קטנות או גדולות שעשויות להשפיע על התרשמותו של גוגל מהדף ולפגוע בביצועיו. 

נגענו כאן על קצה המזלג בעולם העצום של כלי גוגל לבעלי אתרים ולאנשי קידום ושיווק באינטרנט. כל אחד מן הכלים החינמיים הללו יכול לתרום רבות למאמצי קידום האתר ושיפורו ועל כן חבל שלא להשתמש בהם ולנצל את התובנות העולות מהם. וכמו שאתם בוודאי מנחשים, לגוגל יש עוד כלים חשובים ושימושיים מאוד שבהחלט כדאי שתכירו, ועליהם נפרט במאמר הבא על כלי גוגל.

בחלקו הראשון של המאמר סקרנו שלושה כלים חשובים ושימושיים של גוגל המאפשרים לבעלי אתרים ולאנשי שיווק דיגיטלי ללמוד כיצד גוגל מעריכה את האתרים שתחת אחריותם. הכלים הללו – בדיקת התאמה למובייל, בדיקת מהירות הדף ומטמון הדף – מספקים לנו מידע חשוב מאוד על ביצועי האתר ועל האופן שבו גוגל סורקת אותו ומאפשרים לנו לבצע שינויים ושיפורים באתר על מנת לשפר את ציוניו, ומכאן, את דירוגיו בדפי התוצאות של גוגל.

בחלק שני זה נסקור שלושה כלים נוספים שגוגל מציעה לבעלי אתרים, וגם הם חשובים ושימושיים ביותר. שימו לב כי הכלי האחרון מבין השלושה מוגבל לשימוש – הוא דורש אימות של הבעלות על האתר על מנת לצפות בנתונים שלו – והשניים האחרים הם כלים שפתוחים לשימוש לכל אדם ובעבור כל אתר. שימוש נכון בכלים אלו והקפדה על ניטור מתמיד שלהם יתרמו רבות למאמצי קידום האתר ולאיכותו הכללית.

בדיקת תוצאות עשירות בדף

אחד מהכלים שמציעה גוגל לבעלי אתרים ולאנשי שיווק דיגיטלי הוא הכלי לבדיקת תוצאות עשירות בדף (Rich Results Test). כמו בכלים שסקרנו במאמר הקודם, גם בכלי זה ניתן להקליד כתובת URL של דף מהאתר שלכם או מכל אתר אחר ולבדוק אותו ביסודיות. הכלי בודק אם קיימים בדף נתונים מובנים שיכולים לחולל תוצאות עשירות (או תוצאות חיפוש מתקדמות) ואת תקינותם.

נתונים מובנים שהוטמעו בדף בצורה תקינה, על פי ההנחיות של גוגל ומנועי החיפוש האחרים, מסייעים למנועי החיפוש להבין טוב יותר את הדף ואת הנושאים שבהם הוא עוסק ולהתאימם לשאילתות חיפוש רלוונטיות בצורה טובה יותר. בדפי התוצאות של גוגל תוכלו לראות לעתים תוצאות חיפוש המכילות מידע רחב יותר, מעבר לכותרת ולתיאור הסטנדרטיים – למשל, שאלות ותשובות, קטעי ביקורת, סימון של מוצר על תמונות ועוד – ואלו הן למעשה התוצאות העשירות, שנוצרות בהתבסס על הנתונים המובנים בדף.

כדאי להשתמש בכלי זה על מנת לנטר את קיומן ותקינותן של התוצאות העשירות בדפי האתר שלכם ולבדוק באילו תוצאות עשירות משתמשים המתחרים שלכם.

מגמות חיפוש

החיים שלנו הם מאוד דינמיים והעולם שסביבנו משתנה כל הזמן. גיבורים חדשים מופיעים, מושגים חדשים נכנסים לאוצר המילים שלנו, התרבות מתפתחת והצרכים שלנו משתנים. כל אלו מובילים לכך כי גם האינטרנט אינו יציב וקבוע, אלא משתנה כל הזמן. אחד מן הגורמים שכדאי לעקוב אחר מגמות השינוי שלו הוא נפחי החיפושים של הגולשים במנוע החיפוש של גוגל.

מספר החיפושים החודשיים של כל שאילתת חיפוש הוא נתון משמעותי מאוד בעבור אנשי שיווק באינטרנט ובעלי אתרים. על מנת ליצור תוכנית שיווקית נכונה ואפקטיבית, חובה להבין מה מחפשים הגולשים בגוגל ומה מעניין אותם. כלי מגמות החיפוש של גוגל (Google Trends) מאפשר לנו לעקוב אחר מגמות נפחי החיפוש במיקומים גיאוגרפיים שונים ועל פני טווחי זמן מותאמים אישית, וכך לקבל תמונה מלאה ומורכבת יותר של מידת העניין של הגולשים בשאילתה.

הכלי מומלץ לשימוש בשלבי המחקר לקראת תהליך קידום אתר או במהלך ביצוע אופטימיזציה לתוכן של דפי האתר. בחינה מעמיקה ונבונה של הנתונים בכלי תעזור לנו לאתר את התוכן שהקוראים ירצו למצוא בגוגל ולקרוא.

כלי מנהל האתרים של גוגל

בשונה מהכלים האחרים שסקרנו עד כה, כלי מנהל האתרים של גוגל (Google Search Console) הוא כלי מוגבל לשימוש, אף שכמו האחרים גם הוא חינמי. מכיוון שהכלי מספק לבעל האתר מידע מגוון ובעל ערך רב על האתר והוא גם מהווה פלטפורמה לביצוע פעולות שונות שיכולות להשפיע על ביצועיו ואיכותו של האתר, תצטרכו להוכיח שאתם בעלי האתר באמצעות קוד או קובץ שיוטמעו באתר ויהוו את האימות הנדרש.

לאחר שתפתחו חשבון ותבצעו אימות, ייפתחו בפניכם שלל דוחות שימושיים, שבלעדיהם פשוט לא ניתן לקדם או לנהל אתר בצורה רצינית. בין הדוחות בכלי תוכלו למצוא למשל את דוח הקישורים, המרכז את הקישורים הנכנסים לאתר ואת הקישורים הפנימיים בו. מדוח זה תוכלו ללמוד אילו קישורים מקבל האתר שלכם וכיצד גוגל מבינה את מבנה האתר. דוח אחר הוא דוח הביצועים של האתר, המציג את נתוני ההופעות, הקליקים, שיעורי הקליקים והדירוגים לכל שאילתת חיפוש, דף, מכשיר ועוד. נתונים אלו הכרחיים להבנת ביצועי האתר בגוגל ולגיבוש אסטרטגיית קידום מתאימה.

דוח חשוב אחר הוא דוח הכיסוי, שבו תוכלו לגלות אילו כתובות URL מאונדקסות בגוגל ואילו אינן, ומדוע. הנתונים הללו יסייעו לכם לתקן בעיות ולשפר את נראות האתר, וכדאי לבצע ניטור מתמיד אחר הנתונים בו. דוח אחרון שנתייחס אליו הוא דוח איכות פעילות הדפים, המציג נתונים שונים על חווית המשתמש בדפי האתר – נוחות השימוש בניידים, בעיות אבטחה, Web Vitals ועוד. ישנם עוד דוחות רבים ופעולות שניתן לבצע, אך עליהם נצטרך לפרט במאמר אחר.

איננו יכולים לצפות מהו עתידו של האינטרנט ואילו שחקניות חדשות ייכנסו לתחום החיפוש המקוון, אך אנו יכולים להיות די בטוחים שהדומיננטיות של גוגל בתחום תישאר יציבה גם בשנים הקרובות. השליטה של גוגל במידע של מיליארדי גולשים ומיליארדי דפי אינטרנט הופכת אותה לכוח עצום שלא ניתן להתעלם ממנו, אז אם אתם רוצים שהאתר שלכם יזכה לנראות המיטבית בדפי התוצאות של גוגל, כדאי שתתייחסו ברצינות להנחיות ולדרישות שלה. הכלים החינמיים שהיא מספקת הם אמצעי מצוין להבין מה גוגל רוצה וכיצד יש לפעול על מנת לענות על הדרישות שלה. ואם נותנים לכם כלים שימושיים מאוד ועוד בחינם – לא תיקחו?

“קולורס מונפרד אדנדום סילקוף, מרגשי ומרגשח. עמחליף להאמית קרהשק סכעיט דז מא, מנכם למטכין נשואי מנורך”

Social media content

נולום ארווס סאפיאן – פוסיליס קוויס, אקווזמן קוואזי במר מודוף. אודיפו בלאסטיק מונופץ קליר, בנפת נפקט למסון בלרק – וענוף לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי קונסקטורר אדיפיסינג אלית. סת אלמנקום ניסי נון ניבאה. דס איאקוליס וולופטה דיאם. וסטיבולום אט דולור, קראס אגת לקטוס וואל אאוגו וסטיבולום סוליסי טידום בעליק. קונדימנטום קורוס בליקרה, נונסטי קלובר בריקנה סטום, לפריקך תצטריק לרטי.

READ MORE
דילוג לתוכן